Regler – Vigeregler til søs
I forbindelse med vores sejlads på Gudenåen var det visse steder ret relevant at kende til vigeregler for skibe. Vigereglerne kan være lidt komplicerede at finde rundt i, specielt hvis man har at gøre med sejlskibe på åbent hav.
Som grundregel kan man sige, at den båd der har lettest ved at vige, er den der skal vige. Det lyder jo også mest logisk at det er en kano der skal vige for en supertanker, da kanoen har noget lettere ved at skifte retning. Nu mødte vi heldigvis forholdsvis få supertankere på Gudenåen, men hjuldamperne på Juelsø var da i det mindste et eksempel på store skibe. Således er det også en motorbåd der skal vige for en sejlbåd, da motorbåden har lettere ved at skifte kurs end en sejlbåd der jo er afhængig af vinden. Når man viger, gøres det i samme retning som i trafikken, det vil sige at man sejler til styrbord side (højre side når man kigger frem i sejlretningen), så det skib man passerer, kommer forbi på bagbords side (til venstre for een).
Når man skal overhale en båd er det dog lidt omvendt i forhold til trafikken, da man ikke sejler venstre om den båd man overhaler (indhenter) – man sejler faktisk højre om.
Men ligesom i trafikken så gælder det om ikke nødvendigvis at holde på sin ret – men at bruge sin fornuft. Det vil være træls med en gravsten hvor der står: “Her hviler Juniorspejder Søren – han havde forkørselsret”.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!